trumslag

Författare: Nike Markelius
Förlag: Modernista

MUSIKERN NIKE Markelius karriär startar 1978, då hon sexton år gammal bildar punkbandet Usch med ett par vänner. Det mest namnkunniga bandet hon varit trummis i är emellertid Tant Strul, vilket hon snart värvas till. Hennes själbiografi handlar förstås mycket om kärleken till musiken och att verka inom en tillåtande punkscen, liksom avigsidorna med att verka inom ett mansdominerat gebit.

Markelius är en habil skribent, som tidigare skrivit både poesi och debattartiklar. Trummandets hantverk lyckas hon här skickligt gestalta i text. Men en självbiografi rymmer ju mer än bara yrkesutövandet. Författaren redogör ärligt för sina relationer till två, på olika sätt, frånvarande föräldrar och också för hur hennes eget äktenskap går i kras. Anekdoter om en resa till Östberlin och en kärleksnatt med Di Leva livar upp mellan mer nedslående livshändelser.
Markelius är också inne och tassar i arbetarlitteraturgenren då hon beskriver hur hon är tvungen att ha tidskrävande brödjobb vid sidan av musicerandet för att försörja sina två döttrar. Detta till stor del för att en kulturarbetares jobb av många uppdragsgivare anses vara för roligt för att behöva betalas för.
På grund av en sjukskrivning har Nike Markelius också under en period ett Fas 3-hot hängande över sig, ett problem hon ypperligt lyckas belysa. Till följd av detta förespråkar hon basinkomst, eller medborgarlön som det också kallas, som lösning på såväl kulturarbetarens, den sjukskrivnas, som den arbetslösas två största hämskor, nämligen bristen på pengar och värdighet. I sann punkanda vill hon alltså med denna bok belysa och bekämpa orättvisor.