HoegFörfattare: Peter Høeg

SANNINGSSERUM KAN GE associationer till äldre fiktion och dystopier, sådana som alltför uppenbart anspelar på verkliga förhållanden. Samtidigt behöver det inte vara så, innan året är slut sätts en ”salongskomedi” upp där samma substans ingår. Peter Høegs nya bok är en slags förening av dessa båda kategorier. Först och främst en thriller om vilja till makt, hur våra tillgångar brukas eller missbrukas, och var det lämnar oss i slutändan.

Därutöver är det så storslaget att den bitvis drar åt det lättsamma och komiska. Berättar-jaget Susan har försetts med mer än ett serum, en unik förmåga till att öppna upp och blotta människor i omgivningen. Så, är effekten endast positiv? Tanken snuddar dagens samhällsklimat, och om vi verkligen vill ha ständig tillgång till allas uppriktiga mening? Høeg skriver sedvanligt smart, klart och effektivt. Detta tillsammans med Susan, hennes exceptionella familj, och hur alla andra utomordentligt begåvade människor tecknas ut, skapar ett avstånd. Att persongalleriet sedan har sina trasigheter och matar dem med konventionella framgångsmyter, övertygar inte riktigt. Men i slutändan är detta ändå petitesser, byter man fot och låter sig uppgå i det snabba förloppet härs och tvärs genom Byen, är detta en stark bladvändare. Dessutom ligger den helt rätt planterad i samtiden. Och vem trodde att en skuld till staten skulle bära så långt...för något är ruttet i staten Danmark. Har man fått smak på Høeg, men föredrar något mer besinnat än en hybrid av Pippi, James Bond och Vi Fem, läs novellsamlingen Berättelser om natten

MIKAEL GILLE