Käre-ledareFörfattare: Jang Jin-sung
Översättning från engelska: Ylva Mörk
Översättning från koreanska till engelska: Shirley Lee
Förlag: Norsteds

BIOGRAFI

Jang Jin-sung har skrivit berättelsen om sitt liv i, och sin flykt från, Nordkorea under pseudonym. Att han vet väldigt mycket om hur usla förhållandena i diktaturen är och hur propagandaapparaten fungerar gör att han lever under ständigt dödshot.

Detta trots att det gått elva år sedan hans flykt och att en ny ledare, Kim Jong-un, kommit till makten.

Han inleder sin berättelse med en episod där förste partisekreteraren ringer honom mitt i natten och meddelar att han härmed utfärdar en särskild inkallelseorder: Jang Jin-sung ska inställa sig på arbetet. En ”särskild inkallelseorder” kan betyda antingen att man tas till ett fångläger och avrättas, eller så kan det betyda att man får träffa ledaren/Generalen/Kim Jong-il. Ordern gäller det senare, han får träffa Kim Jong-il i egen hög person. Eller ja, Generalen visar sig vara en liten man med permanentat hår och höga klackar, som ska få honom att se längre ut. Jang Jin-sung får tack vare sina författartalanger delta i en överdådig middag hos ledaren. När en sångerska under måltiden börjar sjunga framför sällskapet rörs ledaren till tårar av den vackra sången. Och som om det vore repeterat faller samtliga närvarande i gråt. Det är då Jang Jin-sung för första gången blir illa berörd av den okritiska lojalitet alla förväntas ha gentemot Kim Jong-il.

jang jin-sungÅret är 1999 och Jang Jin-sung blir, bara 28 år gammal, utsedd till hovpoet. Han blir därmed högt uppsatt tjänsteman på Departementet för en enad front. Hans lojalitet för landets ledare sviktar dock ytterligare när han inser vad hans jobb innebär: att i propagandasyfte skriva poesi som vore han en sydkorean som beundrar Kim Jong-il och det nordkoreanska samhället. Som högt uppsatt tjänsteman har Jang Jin-sung särskilda privilegier. Han får till exempel utländska matpaket. Han får också tillåtelse att resa i landet.

Han börjar intervjua människor utanför huvudstaden (där de priviligierade bor) och möter människor som svälter, stöter på skyltar som kungör att ”Den som bryter mot trafikreglerna bestraffas med arkebusering!” och han ser människor avrättas på marknaden. Något som är förbjudet för Jang Jin-sung och hans arbetskamrater är att föra ut någon av de sydkoreanska texter de har tillgång till i sitt arbete utanför byggnaden. Han gör ändå det för att visa en av sina vänner hur fel samhället de lever i är. Men vännen glömmer tidskriften på tunnelbanan och de två är tvungna att fly landet för att inte bli avrättade.

Boken ger en tydlig bild av hur det är i Nordkorea, till exempel beskrivs hur den statliga tankekontrollen börjar med språket, vilket likformas så att den privata tankesfären blir ett med den allmänna. Jang Jin-sung har haft tillgång till hemligstämplad information genom sin högt uppsatta position och att han också har förmågan, viljan och modet att berätta om sina insikter och erfarenheter är något unikt. Käre ledare är en bok man bör läsa om man är det minsta nyfiken på vad som försiggår i Nordkorea. Det är en skrämmande berättelse, men den är också oerhört spännande - flykten till Sydkorea via Kina visar sig vara livsfarlig för de båda vännerna.