Alla-dessa-vackra-nederlagFörfattare: Jess Walter
Översättning: Gudrun Samuelsson
Förlag: Norstedts förlag, 2014

SKÖNLITTERATUR

”Den döende skådespelerskan anlände till hans by på det enda sättet man kunde komma direkt dit – i en båt som körde för motor in i viken…”. Året är 1962 och den döende skådespelerskan Dee Moray, som snart ska stiga i land i den uppdiktade byn Porto Vergogna i norra Italien, är inte särskilt döende.

Hon har bara råkat komma i vägen för den store skåde­spelaren Richard Burtons heta känslor och intensiva uppvaktning under inspelningen av filmen Cleopatra. För att inte skapa ytterligare rubriker kring den redan skandalomsusade filmproduktion­en, skickas Dee iväg långt bortom skvallerjournalister och illvilliga tungor i tron om att hon ska dö.
Dee Moray dör mycket riktigt, men inte förrän på en av bokens sista sidor och nästan 50 år senare i Sandpoint, Idaho. Då har historien precis hunnit i kapp henne; den fjunige hotellägaren Pasquale från Porto Vergogna anno 1962, har till slut hittat henne: den olyckliga hotellgästen som han hjälpte tillbaka till de levande och som han aldrig har lyckats glömma.

JESS walterJess Walters sjätte roman Alla dessa vackra nederlag har fått kritiker i hemlandet USA att gå upp i brygga av hänförelse. Den har kallats litterärt mirakel, årets bok och har toppat New York Times bästsäljarlista. Jess Walter äger ett vackert, nästan poetiskt språk som han gärna kryddar med ett grazie eller bella. Vem kan motstå en dos italienska och vem kan motstå Hollywood, en av bokens stora arenor?

Men samtidigt som Jess Walter har skrivit en smart bok med alla de rätta ingrediens­erna – kärlek, olycka, Italien, skandal och Hollywood – som slår an de flesta av våra inre strängar, så blir förflyttningarna mellan olika decennier och platser för många. Det är inte tal om att berättelsen inte håller, för det gör den, men något av rytmen och flytet går förlorat när läsaren på ena sidan befinner sig i 1960-talets Rom för att på nästa stå på en gata i Edinburgh år 2008, i La Spezia 1945 och kort därefter landa utanför filmfabrikernas filmfabrik i Kalifornien drygt 60 år senare. Och så tillbaka till Porto Vergogna 1962.
Köper man det konceptet blir Alla dessa vackra nederlag en bladvändare. Om inte, ja då kan den mycket väl bli liggande på nattduksbordet, till hälften oläst.

ULRIKA ÅKERBLAD