Det är bara att springa
 Författare: Petra Månström
 Förlag: Karavan

Maraton och andra långlopp
 Författare: Anders Szalkai
 Förlag: Fitnessförlaget

I DEN MAGISKA MILEN  berättar före detta elitidrottaren Maria Akraka sin historia från de första löparskorna fram till beslutet att lägga karriären på hyllan. I boken presenteras tre olika träningsprogram för att klara milen under en viss tid beroende på vilken nivå man befinner sig på.

Programmen pågår under 12 månader så att man efter ett år är väl förberedd inför ett eventuellt lopp. Här finns också tips på övningar för att bygga upp styrka och för rehabilitering.

På Maratonbloggen har Petra Månström skrivit om sin resa mot Stockholms Maraton. I boken Det är bara att springa varvas inlägg från bloggen med intervjuer med kända löpare som berättar om hur de upptäckte löpningen samt tipsar om träningsupplägg. Evy Palm och Anders Gärderud innehar båda svenska rekord på längre distanser och berättar här om sina resor i löparspåret. Maratonlöparen Anders Szalkai intervjuas också och i boken Maraton och andra långlopp har han lagt upp träningsprogram för den som vill klara av en maraton eller halvmara. Programmen kan enkelt anpassas till de egna målen och förutsättningarna. Boken innehåller dessutom gedigen kunskap kring träning och passar både den som är nyfiken på längre distanser och den som redan tränar långlopp.

Böckerna bjuder på många tips inför både träning och tävling. Oavsett om man är nybörjare eller redan springer motionslopp kan böckerna ge extra träningsmotivation. Den som vill men inte tränar kan bli peppad att ge sig ut i motionsspåret. Förutom den teoretiska kunskapen i böckerna förmedlas det viktigaste av allt: löpning ska vara glädjefullt, och med de här böckerna inspireras vem som helst att dra på sig löparskorna. Lisa Eriksson

RECENSENT: LISA ERIKSSON