Blue Flower

Mage rumpa lrBoktitel: Mage, rumpa, lår – träning som ger resultat
Författare: Annica Sjöö 
Förlag: Fitnessförlaget  

 

DEN FÖRE DETTA tävlingsdansaren Annica Sjöö berättar i boken Mage, rumpa, lår om pulsbaserad styrketräning. Skillnaden mot vanlig styrketräning är att den här kombineras med en hög puls genom hela passet vilket medför att kroppen både blir starkare och mer uthållig.

Annica Sjöö poängterar hur viktigt det är med kvalité framför kvantitet vilket även genomsyrar träningspassen i boken. Fokus ligger på att i varje pass genomföra ett urval av korta men funktionella övningar. Det finns färdiga träningsprogram vilka indelas i tidsbestämda pass, tidsbestämda intervaller och pass med bestämt antal varv. Ett tidsbestämt pass tar mellan 10 till 30 minuter så att alla ska ha tid att hinna träna. Några speciella redskap behövs inte förutom en pilatesboll till vissa övningar. I boken finns dessutom ett förslag på ett träningsupplägg under fyra veckor så att man enkelt kan komma igång med träningen.
Det är positivt att övningarna kan göras var som helst och av såväl nybörjare som vana motionärer. Detta är en bok som peppar och motiverar. Med funktionella övningar som inte tar speciellt lång tid kan vi alla förbättra vår hälsa oavsett om vi är på gym eller hemma. Och som Sjöö skriver ”visst kan du avvara 10 minuter av din tid?”.

RECENSENT: LISA ERIKSSON